Hello
Im was sitting and reading the DVDMaestor guide on Doom9 page. This one. And i come to the menu creating part. And because my enlish isnt so good i didnt understand a thing. What does it mean with "overlay"?
Can anyone translate the menu part for me into swedish.
Or give me a tip on another application that is easier the DVDMaestro, that supports: subtitles, audio, menu?
Thx
USiT
+ Reply to Thread
Results 1 to 5 of 5
-
-
http://babelfish.altavista.com can help translate the page for you, and I think Swedish is an option. Good luck.
-
@Usit
I can try to explain the main point in swedish, here goes:
En meny i DVDMaestro är uppbyggd av en bakgrund som kan vara båden en stillbild (24 bitars BMP) eller en video sekvens (mpeg-2) överdessa lägger man sedan en fyra bitars bitmap bild bestående av färgerna: Rött (255 0 0) blått (0 255 0) vitt (255 255 255) och svart (0 0 0) dessa färger är de som sedan ändras när man väljer en knapp. till exempel så brukar jag göra bakgrunden vit och sedan det som ska ändra färg till rött. när man sedan lägger in detta ihop med bakgrunden i Maestro så ställer jag helt enkelt vitt till transparent och rött att visa den färg jag vill ha när man valt en speciell knapp. naturligtvis kan man även använda sig av blått och svart om det är så att de olika knapparna ska "lysas upp" med andra färger. slutligen kan man även lägga in ljud i olika format, jag brukar köra med AC3 men det går även att använda PCM och LPCM. ett litet tips när det gäller ljud är att även om din meny inte är animerad kan du ha en musik som loopar i bakgrunden dock måste du välja loop alternativet i playback menyn. hoppas detta kan hjälpa dig lite om inte får du nog läsa på lite mer om hur dvd menyer är tänkta att fungera i någon av guiderna på doom9. Tyvärr har jag inte tid att översätta hela guiden just nu...så vi får hoppas att du fixar det ändå.
Hope U can be helped with this simple instruction. -
http://www.mediachance.com/dvdmenu/Help/indexdvd.htm
This is the helpfile (online) for DVD Menu Studio. It's specific to that program but read the 'DVD Basics' section. It does a good job of explaining how subpictures, overlay and menus work on DVD.